Správa sportovního majetku - jak dál? 30.11.2015 14:20
Hledání modelu koncepce správy sportovního majetku ve Valašském Meziříčí probíhalo v minulosti v několika etapách – v roce 2004 po zastřešení zimního stadionu, v letech následujících při přípravě a po realizaci výstavby krytého bazénu a naposledy v letech 2011 – 2012, kdy se změnila legislativa v oblasti výnosů z hazardu.
Tato legislativní změna se výrazně dotkla zejména oblasti financování sportovišť, které do té doby zajišťovaly v městech a obcích tělovýchovné jednoty (tehdy občanská sdružení), a to ze své podnikatelské činnosti (např. sázkové kanceláře), případně ze sponzorských darů firem. Po přesunutí velké části příjmů z loterií a hazardu do rozpočtů obcí se také předpokládalo, že tyto obce si zajistí financování sportovišť z těchto zdrojů, notabene když většina sportovišť obce a města sama vlastní a tělovýchovné jednoty jsou jen jejich uživateli či nájemci. Stejně tomu bylo i ve Valašském Meziříčí, kdy se v nových podmínkách hledal nový způsob financování a správy zejména letního stadionu, zimního stadionu, loděnice, aj.
V té době bylo vedením města, a to v souladu s názory sportovců, deklarováno, že sportovci mají sportovat a město jim má vytvářet pro sport podmínky, zejména profesionální správou sportovního majetku. Při hledání profesionálního správce logicky vše směrovalo ke společnosti ST SERVIS, s.r.o., stoprocentně vlastněné městem, která výstavbou získala do vlastnictví krytý bazén, které bylo převedeno posléze i letní koupaliště a dán do správy zimní stadion. Vše tedy koncepčně směřovalo k převodu správy také letního atletického stadionu této společnosti. Koncepce tedy byla jasně stanovena.
Realizace vytýčené koncepce však narážela na problém nedořešeného vlastnictví technického zhodnocení majetku, provedeného v minulosti Tělovýchovnou jednotou VM (dále TJ), a to z dotací státu, ale i města. Jednou z dotačních podmínek MŠMT bylo 10ti leté období udržitelnosti, kdy TJ nesmí s tímto majetkem nakládat, nesmí jej zcizovat atd. Aby bylo možno dále řádně spravovat letní stadion, na základě dohody mezi zástupci TJ a města, byla v roce 2011 schválena a uzavřena Smlouva o smlouvě budoucí darovací na bezúplatný převod technického zhodnocení na letním stadionu z vlastnictví TJ do vlastnictví města, a to postupně v čase, vždy dle uplynutí období udržitelnosti. Na oplátku bylo městem deklarováno, že bude zajištěno financování provozu letního stadionu pravidelnou roční dotací z rozpočtu města, a to do výše 1,6 mil. Kč. Ke konečnému naplnění smlouvy darovací dojde do konce roku 2018.
V současné době se opět setkávají zástupci TJ (dnes už zapsaného spolku) a nové vedení města a jednání se obnovují a lze z nich usuzovat, že původní koncepce správy sportovního majetku je ze strany nového vedení města přijímána jako jediná správná (žádná jiná nebyla zatím nikým předložena).
Situace se však zásadně komplikuje na straně společnosti ST SERVIS s.r.o. (s největší pravděpodobností pokračující soudní spor s firmou SKANSKA a nebezpečí vysokého finančního plnění v budoucnu). Je tedy více než jisté, že v nejbližších letech nebude možné převedení dalších sportovišť do správy této společnosti.
V této situaci je na zvážení, zda neupravit koncepci správy sportovních zařízení a nevyužít jiných možností města. Dnes má město příspěvkovou organizaci, o jejíž další náplni a existenci se vedou jednání – Technické služby města Valašské Meziříčí (dále jen TS, p.o.). Podle dostupných informací uvažovalo vedení města se spojením TS, p. o. s Městskými lesy a zelení s.r.o., a to na základě doporučení poradenské společnosti Nexia. Konkrétní kroky v této věci jsou nám zatím, po odchodu ředitele Plevy a svěření řízení organizace jednateli Městských lesů a zeleně s.r.o., neznámé.
Dle našeho názoru, se zde nabízí možnost převést na společnost MLZ s.r.o. pouze některé činnosti TS, p.o. (úklidy, apod.), i když i to je na zvážení, a zbývající část TS, p.o. využít pro správu dětských hřišť, veřejných sportovišť a sportovišť v majetku města, čili upravit náplň činnosti této organizace ve směru ke správě sportovišť. Dle zkušeností některých měst a obcí je příspěvková organizace mnohem vhodnější formou správce neziskových majetků a provozovatele neziskových činností, kterými sport v našem lokálním pojetí bezesporu je. Příspěvková organizace je už z principu věci k výkonu těchto činností určena, je mnohem jednodušeji „vydotovatelná“ ze strany města, jakožto zřizovatele (nenaráží se zde na veřejnou podporu v takové míře jako u s.r.o.). Zde si troufám tvrdit, že bude mnohem snazší převést již nyní majetek města (letní stadion) do správy příspěvkové organizaci a nést veškeré náklady s jeho provozováním spojené (po prověření daňových a právních aspektů věci). S TJ pak uzavře TS, p.o. smlouvu o využívání sportovišť s platností cca 10 let (splnění dotačních podmínek MŠMT), využívání bude bezplatné, součástí smlouvy by byl pouze každoroční rozvrh využívání.
Příklady měst, která řeší správu sportovního majetku příspěvkovou organizací - Uherské Hradiště, Kroměříž, Kopřivnice, Česká Lípa, Jičín, Mikulov, České Budějovice, Vlašim, Hustopeče město, Tachov, Litoměřice, Děčín, Čelákovice, atd.
Do budoucna pak může být otázkou, zda nespojit ST SERVIS s.r.o. s TS, p.o., a to v závislosti na výsledku soudního sporu se Skanskou.
Jsou to vše návrhy, o kterých lze diskutovat. Očekávali bychom, že se těmito možnostmi bude zaobírat především městem placená poradenská společnost Nexia AP, a.s. Nicméně my jsme připraveni své návrhy s vedením města projednat, pokud o ně, pochopitelně, bude zájem.
Jsme konstruktivní opozice a chceme pokračovat v naší práci pro město.
Ing. Hana Skácalová, místní sdružení ODS
Listopad 2015